تجهیزات نورپردازی

آراتکس
»

مقالات

مقایسه ماژول SMD و ماژول 3in1,RGB) DIP)

مقایسه ماژول SMD و ماژول 3in1,RGB) DIP)


      علم و تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است و علم الکترونیک هم به عنوان شاخه عظیمی از تکنولوژی از این قاعده مستثنی نمی باشد. در چند سال اخیر که تکنولوژی LED به جهت متفاوت بودن در تولید و هزینه های به مراتب پایین تر جایگاه ویژه ای در بین مشتریان یافته است و با درنظر گرفتن  حرکت رو به جلوی صنعت الکترونیک اخیرا نسل جدید این فناوری به نام SMD به بازار عرضه گردیده است که فواید بسیاری نسبت به نسل قبلی خود یعنی ماژول ال ای دی دارا می باشد. 

در این مقاله ما قصد داریم به بررسی تفاوت های بین ماژول ال ای دی و ماژول اس ام دی و مزیت های تکنولوژی SMD نسبت به LED خواهیم پرداخت.

ال ای دی (LED) چیست؟

LED مخفف light emitting diode  به معنی دیود ساطع کننده نور می باشد. دیود قطعه مهمی در الکترونیک است که از نیمه رسانا تشکیل شده است و ال ای دی قطعه ای در زیر مجموعه دیود می باشد لذا مهمترین عنصر تشکیل دهنده آن نیمه رسانا  (semiconductor) است که در بازار با نام چیپ معروف است. چیپ ال ای دی گران ترین و حساس ترین بخش ال ای دی می باشد که میزان روشنایی، مصرف برق، تولید حرارت و طول عمر ال ای دی را مشخص می نماید.
 در پروسه ساخت ماژول های DIP نیروی انسانی نقش اساسی دارد و همین امر موجب بالا رفتن درصد خطا و هزینه های تولید می گردد. یکی دیگر از دلایل بالا بودن هزینه های تولید ماژول LED استفاده از 2 پایه از جنس قلع بر روی مدار چاپی ماژول LED جهت نصب لامپ های LED می باشد.

اس ام دی(SMD) چیست؟

 SMD مخفف SURFACE MOUNT DEVICE یعنی مونتاژ سطحی قطعات نصب شده روی سطح می باشد . قطعات نصب سطحی ، قطعات الکترونیکی هستند که به مدار چاپی به روش فناوری SMT متصل شده اند که برخلاف قطعات DIP برپایه لحیم کاری بدون استفاده از سوراخ بر روی بورد بنا شده است.
اصطلاح SMT به شیوه نصب قطعات الکترونیکی روی سطح یک قالب رسانا(برد الکترونیکی) اطلاق می شود و به قطعه ای که بدون پایه است و روی برد مونتاژ سطحی لحیم شده است را SMD می گویند .
این تکنولوژی با سبک مونتاژ منحصر بفرد خود باعث کاهش حجم قطعات و به طبع کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت مونتاژ می گردد.

تفاوت های ماژول DIP(RGB,3IN1) و SMD

در سال های گذشته بهترین نوع ماژول فول کالر)تمام رنگ) جهت استفاده در نمایشگرهای فضای خارجی ماژول های DIPمانند ماژول 3IN1 و RGB  بودند،اما از آن جا که تکنولوژی در صنعت تلویزیون شهری پیوسته درحال پیشرفت می باشد موجب آن گردیده نسل جدید ماژول فول کالر با تکنولوژی پیشرفته SMDتولید و به بازار عرضه گردد که با توجه به تفاوت های قابل توجهی که در کیفیت، قیمت و ... نسبت به ماژول های DIPدارند توانسته اند به صورت گسترده در تلویزیون  شهریOUTDOOR وINDOOR جایگزین ماژول 3IN1 گردند.

 

مزایای ماژول SMD نسبت به ماژول هایDIP (RGB,3IN1) 


·کاهش حجم قطعات به کاررفته، کاهش گرما و اتلاف انرژی، کاهش مصرف برق
·زاویه دید بازتر و امکان دید در زیر نور مستقیم خورشید
·کیفیت تصویر بالاتر و یکنواخت ماندن شدت نور و رنگ در گذر زمان
·دقت بالای تولید، افزایش سرعت تولید و کیفیت مونتاژ با استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک پیشرفته در تولید ماژول  SMD
·مقاومت و استحکام بالای فریم در برابر گرما و سرما
·کاملا ضد آب و ضد رطوبت