تجهیزات نورپردازی

آراتکس
»

مقالات

چلنیوم تمام رنگ چیست؟

چلنیوم تمام رنگ چیست؟

چلنیوم ( channelium) ترکیبی از channel + aluminium است.
Channel به معنی کانال و یا جسمی u شکل میباشد و چون حروف فارسی ، لاتین ویا اشکال بعد از چسباندن نوارلبه به  کناره ها شکل u مانند میگیرند ، در زبان لاتین از channel استفاده میشود و جنس لبه این حروف از آلومینیوم است ترکیب این دو کلمه را channelium نام گذاری شد. البته در زبان فارسی عامیانه در کشور ما اصطلاحا(یا به اشتباه) چلنیوم گفته میشود.
در سال ۲۰۰۰ میلادی برای اولین بار شرکت mci (واقع در کشور اسپانیا) توانست با استفاده از آلیاژ آلومینیوم و در طی مراحل فرآوری آن را به شکل ورق هایی با سطح آیینه، به گونه ای که در ظاهر مانند فلز استیل به نظر میرسد بسازد .
این محصول دارای کیفیت بسیار بالا بوده و در برابر نور آفتاب ، گرما و سرما مقاوم می باشد و تغییر شکل و رنگ نمیدهد و همچنین از نظر زیبایی جلوه خاصی به تابلوها میبخشد.

 
یکی دیگر از مزایای لبه چلنیوم نوار اسفنجی گرد گیر میباشد که شرکت سازنده آنرا به خوبی طراحی و در نظر گرفته است که مانع ورود آب و گرد و غبار به داخل حروف شده و در مقابل رسیدن آب به مدار تابلو چلنیوم و سوختن مدار جلو گیری میکند.
برای جلوگیری از ایجاد خط و خش بروی تابلو چلنیوم، لبه تابلو چلنیوم که جنس آت از پلکسی گلس رنگی به قطر ۲٫۸ میلیمتر می باشد، دارای یک روکش محافظ نایلونی میباشد که تا زمان ساخت و نصب حروف بروی قسمت براق خواهد ماند و و در پایان کار به راحتی توسط نصاب جدا میشود. نکته لازم به ذکر این است که این روکش محافظ بعد از نصب حتما باید جدا شود در غیر اینصورت پس از چند روز قرار گرفتن در برابر نور آفتاب دیگر از چلنیوم جدا نخواهد شد (مگر با زدن مواد الکلی مانند اسپری چسب ۱۲۳).
این نوع تابلو در سایزهای ۷و۹و۱۱ سانتیمتر با رنگهای جیوه ای،میرور(طلایی) و مشکی در بازار در دسترس است.
لبه چلنیوم های اصلی ضخیم میباشد(۲٫۸ میلیمتر) و حروف ساخته شده بعد از ساخت از استحکام خوبی برخوردار میشود مخصوصا حروف های درشت و بزرگ ، به همین خاطر تابلوسازهای با تجربه برای ساخت حروف بزرگ حتما از لبه های اصلی استفاده می نمایند.
رنگ لبه های تابلوچلنیوم اصلی در برابر نور آفتاب و تغییرات جوی در طی سالیان ثابت و همیشه براق بوده و تغییر رنگ نخواهد داد.
 
تابلوهای تبلیغاتی تا امروز دستخوش پیشرفت های چشمگیری بوده به طوری که کارشناسان زبده و فعال شرکت آراتکس با به کارگیری از جدیدترین بلوک اس ام دی توانسته اند این نوع از تابلوها را که فقط قادر به نمایش یک رنگ از پیش تعیین شده بودند تبدیل به نسل جدیدی کنند که امکان نمایش تمامی رنگ ها به صورت کامل و یا طیف دار دارا باشند. به این صورت که افکت و برنامه مورد نظر کارفرما با توجه به سلیقه شخص توسط کامپیوتر و برنامه مخصوص اس ام دی تمام رنگ طراحی میشود .در نسل جدید این تابلو ها افکت های رنگی، توسط کنترلر مخصوص در هر زمانی قابل تغییر می باشند و این امر موجب زیبا تر و جذابتر شدن این نوع تابلو ها می گردد.

شرکت آراتکس واردکننده انواع قطعات تایلو روان ،تلویزیون شهری،قطعات نورپردازی مدرن