تجهیزات نورپردازی

آراتکس
»

مقالات

تکنولوژی ال ای دی

تکنولوژی ال ای دی

 
 
مخفف واژه  Light Emitted Diode و به معناي ديود ساطع كننده نوراست.
ديودهاي ساطع‌كننده نور در واقع جزو خانواده‌ ديودها هستند كه ديودها نيز زير گروه نيمه هادي‌ها به شمار مي‌آيند.
خاصيتي كه ال ای دی ها را از ساير نيمه‌‌هادي‌ها متمايز مي‌كند اين است كه با گذرجريان از آنها مقداري انرژي به صورت نور ازآنها ساطع مي‌شود.
كارشناسان معتقدند كه گازهاي گلخانه‌اي كه مهمترين عامل توليد آنها، لامپ‌هاي معمولي يا همان لامپ‌هاي رشته‌اي است باعث بروز اين معضل شده است.
به همين دليل بسياري از كشورها، برنامه چند ساله‌اي را براي جايگزيني مدل‌هاي ديگر لامپ به جاي لامپ‌هاي رشته‌اي تدوين كرده‌اند تا شايد بتوانند در دراز مدت استفاده از لامپ‌هاي رشته‌اي و به تبع آن حرارت زمين را كاهش داده و كره زمين و ساكنانش را نجات دهند. به همين دليل استفاده از لامپ‌هاي كم مصرف، فلورسنت و... مرسوم شد و برخي كشورها مردم را ملزم به استفاده از اين لامپ‌ها كرده و حتي برنامه‌ريزي كرده تا در توليدات خود در برخي محصولات از جمله تلويزيون از لامپ‌هاي ال ای دی  كه عمر بيشتري دارد و به حفظ محيط زيست كمك مي‌كند استفاده كنند.
البته ذكر اين نكته لازم است كه استفاده از لامپ‌هاي ال ای دی در توليد تلويزيون محدوديت‌هايي دارد كه يكي ازآنها محدوديت استفاده از اين تكنولوژي در سايزهاي پايين است.
اما به هر حال شركت‌هاي توليدي با درك خطر گرماي زمين، تلاش‌هاي بسياري براي دفع اين خطر كرده كه يكي از اين تلاش‌ها، كاهش استفاده از لامپ‌هاي رشته‌اي است.

ال ای دی چيست؟

ال ای دی  مخفف واژه  Light Emitted Diode و به معناي ديود ساطع كننده نوراست.
ديودهاي ساطع‌كننده نور در واقع جزو خانواده‌ ديودها هستند كه ديودها نيز زير گروه نيمه هادي‌ها به شمار مي‌آيند.
خاصيتي كه ال ای دی ها را از ساير نيمه‌‌هادي‌ها متمايز مي‌كند اين است كه با گذرجريان از آنها مقداري انرژي به صورت نور ازآنها ساطع مي‌شود.
ال ای دی ها تا اواخر دهه گذشته فقط مي‌توانستند سه نور آبي، سبز و قرمز توليدكنند كه اين موضوع باعث كاربرد محدود آنها بود، اما اين اواخر ال ای دی هايي با رنگ آبي وارد بازار شده‌اند كه مي‌توانند نور سفيد با هاله‌اي از رنگ آبي توليد كنند.
به همين دليل درآينده نزديك مي‌توان شاهد استفاده از اين تكنولوژي در توليد تلويزيون و مانيتور بود.

كاربردهاي ال ای دی  

ال ای دی ها كه از دهه‌هاي گذشته در الكترونيك مورد استفاده قرار مي‌گرفتند، عموما براي نمايش خاموش يا روشن بودن نمايشگرها در لوازم مولتي مديا مورد استفاده قرار گرفتند. اما در‌حال‌حاضر ال ای دی ها به نحوي ساخته مي‌شوند كه نور را در جهت خاصي متمركز مي‌كنند و به صورت چيپ‌هاي كوچكي هستند كه معمولا داخل يك شيشه گنبدي شكل قرار مي‌گيرند و داراي سايز چوب كبريت هستند و به سختي مي‌شكنند.
طبق اعلام محمد جمشيدي، يك كارشناس حوزه سخت‌افزار، بزرگ‌ترين مشكل لامپ‌هاي ال ای دی رنگ آن‌ها بود. اما اكنون به آساني با تغيير در ساختار فيزيكي و مواد تشكيل‌دهنده ال ای دی ، نور در رنگ‌ها و شدت‌هاي مختلف و با طول موج مشخص با رنگ كاملا خالص توليد مي‌شود.
به عبارتيها فاقد پرتوهاي مادون قرمز و فرابنفشي هستند كه ساير صنايع روشنايي ايجاد مي‌كنند و ال ای دی ها به سلامت چشم و محيط آسيب نمي‌رسانند. به گفته اين كارشناس، ال ای دیهاي سفيد قابليت توليد همه رنگ را داشته و علاوه بر آن از انرژي بسيار كمي در مقايسه با ساير لامپ‌ها و ال ای دی هاي قديمي، براي توليد روشنايي استفاده مي‌كنند. به همين دليل روزبه‌روز استفاده از آن‌ها بيشتر شده است.به گفته اين كارشناس با توجه به مزاياي استفاده از لامپ‌هاي ال ای دی  پپش‌بيني مي‌شود تا كمتر از 5 سال آينده شاهد تحولات عمده‌اي در عرصه محصولات روشنايي و حتي تصويري باشيم.
لامپ‌هاي‌ال ای دی  همچنين شماره‌ها را روي ساعت‌هاي ديجيتالي نشان مي‌دهند، اطلاعات را از كنترل تلويزيون مي‌فرستند و نور آن‌ها نشان مي‌دهد كه چه زماني تلويزيون روشن است.ال ای دی ها همچنين تصاوير را روي تلويزيون‌هاي پلاسما نشان مي‌دهد و با توجه به مصرف پايين و شدت نور بسيار عالي در رنگ‌هاي مختلف در روشنايي و چراغ‌هاي خودرو كاربرد وسيعي دارند.فانوس‌هاي ال ای دی  نيز كه در چراغ‌هاي راهنمايي به منظور صرفه‌جويي در مصرف برق و كاهش خطاي ديد رانندگان قرار گرفته يكي ديگر از كابردهاي لامپ‌هاي ال ای دی  است.البته لامپ‌هاي ال ای دی امروزه در لپ‌تاپ‌ها نيز به كار برده مي‌شوند و باعث روشنايي و وضوح بيشتر تصوير مي‌شوند.
شركت‌هاي توليد‌كننده مانيتور نيز در اين زمينه اقداماتي كرده‌اند.

نمايشگرهاي ال ای دی  

اگرچه كارشناسان معتقدند استفاده لامپ‌هاي ال ای دی  نسبت به لامپ‌هاي فلورسنت و ... مزاياي بيشتري دارد اما به دلايلي هنوز در بخش توليد تلويزيون و مانيتور شركت‌هاي توليد‌كننده، محصولات زيادي به بازار عرضه نكرده‌اند.محمد آرايش، مدير فروش شركت بازرگاني ايران در اين زمينه مي‌گويد: به‌كارگيري لامپ‌هاي ال ای دی  در توليد مانيتور و تلويزيون‌ باعث مي‌شود وضوح تصوير حدود 100 برابر بالاتر از ال سی دی هاي معمولي شود. اما هنوز استفاده از اين لامپ‌ها در مانيتور و تلويزيون‌ چندان رايج نشده است و شركت سوني در اين زمينه تنها يك مدل تلويزيون در سايز پايين‌تر از 27 اينچ وارد بازار كشور ژاپن كرده است. 
وي گفت: پيش‌بيني مي‌شود در آينده نزديك شاهد ارائه كالاهايي كه از اين لامپ‌ها بهره‌‌مند هستند باشيم. حريري، مدير فروش بخش مانيتورهاي شركت سام‌سرويس نيز گفت: تكنولوژي ال ای دی  يك تكنولوژي جديد است كه هنوز در زمينه مانيتور وارد بازار داخلي نشده است و دليل اين مساله را نيز مشخص نيست. طائران‌پور، كارشناس فروش بخش مانيتورهاي شركت ماديران نيز گفت: استفاده از لامپ‌هاي ال ای دی در توليد مانيتورهاي اين شركت هنوز آغاز نشده است. وي افزود: به دليل اينكه لامپ‌هاي ال ای دی  نمي‌توانند نور سفيد خالص توليد كنند استفاده از اين تكنولوژي در توليد مانيتور با اختلال روبه‌رو شده است. 
طاهري، مديرفروش شركت ايران نارا؛ عرضه‌كننده مانيتورهاي BENQ نيز از عدم استفاده از لامپ‌هاي ال ای دی  در توليد مانيتورهاي اين شركت خبر داد و گفت: مانيتورهاي ال ای دی حتي در سطح جهاني نيز در بازار موجود نيستند. 
ولديان‌لو، مدير بخش بازرگاني شركت تاتونگ عرضه‌كننده مانيتورهاي زيراكس و ETIG نيز گفته همكاران خود در ساير شركت‌ها را تائيد كرد و گفت: لامپ‌هاي ال ای دی  نسبت به لامپ‌هاي فلورسنت و ... كه در توليد مانيتور به كار مي‌روند بزرگ‌تر هستند و كاربرد چنداني در توليد مانيتور ندارند. 
به گفته وي، از اين لامپ‌ها در ساخت تابلوهاي تبليغاتي لامپي كه در سطح شهر موجود است استفاده مي‌شود و مانيتوري كه از لامپ‌هاي ال ای دی در ساخت آنها استفاده شده باشد وجود ندارد. 
در بين كارشناسان و مديران شركت‌هاي عرضه‌كننده مانيتور و تلويزيون تنها بكائي، مدير فروش شركت اپل ايران از توليد يك مانيتور كه در ساخت آن از لامپ ال ای دی استفاده شده است خبر داد. به گفته وي، مانيتور 24 اينچ ال ای دی اپل به تازگي وارد بازار جهاني شده است و هنوز ميهمان بازار ايران نشده است. 
بكائي گفت: ال ای دی، يك تكنولوژي جديد است كه از نظر كارايي تفاوت چنداني با تكنولوژي سابق مانيتورها ندارد و مزيت مهم آن برگشت‌پذيري به چرخه طبيعت است. 
وي افزود: اپل به منظور حمايت از محيط‌زيست، قصد دارد از موادي در توليد كالاهاي خود استفاده كند كه به طبيعت برگشت‌پذير هستند. به همين منظور به جاي استفاده از پلاستيك در توليد محصولاتش از آلومينيوم و تيتانيوم استفاده مي‌كند و در توليد مانيتورهايش نيز قصد دارد از لامپ‌هاي ال ای دی  استفاده كند. 
به گفته مدير فروش شركت اپل ايران، مانيتورهايي كه از لامپ‌هاي ال ای دی در توليد آنها استفاده مي‌شود نسبت به ساير مانيتورها گران‌تر هستند. اما اپل قيمت‌هاي خود را ثابت نگه داشته است.

لپ‌تاپ‌هاي ال ای دی
 
اگرچه توليدكنندگان در زمينه توليد مانيتور و تلويزيون‌هاي ال ای دی  قدري ضعيف عمل كرده‌اند، اما توليدكنندگان لپ‌تاپ در اين زمينه حداكثر استفاده‌ را از اين لامپ‌ها كرده و لپ‌تاپ‌هايي را به بازار عرضه كرده‌اند كه به صفحه نمايش‌هاي ال ای دی  مجهز هستند.فعالان بازار معتقدند، لپ‌تاپ‌هايي كه در توليد صفحه‌ نمايش آنها از لامپ‌هاي ال ای دی استفاده شده است طي سه ماه اخير وارد بازار داخلي شده‌اند اما به دليل قيمت بالايي كه دارند چندان مورد استقبال قرار نمي‌گيرند.
عاشوري، كارشناس فروش بخش لپ‌تاپ‌هاي VAiO شركت ايران رهجو در اين زمينه مي‌گويد: لپ‌تاپ‌هايي كه صفحه نمايش آنها ال ای دی است حدود يكسال است وارد بازار شده است و در حال حاضر لپ‌تاپ‌هاي سري SZ ، SR و TZ اين شركت به تكنولوژي white LED مجهز است كه در سايزهاي 11 و 13 اينچ به بازار عرضه شده‌اند.
به گفته وي، لامپ‌هاي ال ای دی  در تمام قسمت‌هاي صفحه نمايش لپ‌تاپ پخش شده‌اند و به همين دليل نه تنها تصوير شفاف‌تر و واضح‌تر است؛ بلكه كمتر باعث خستگي چشم مي‌شود. در حالي كه در لپ‌تاپ‌هايي كه صفحه نمايش آنها به اين تكنولوژي مجهز نيستند، لامپ‌هاي فلورسنت در چهار طرف صفحه نمايش قرار مي‌گيرند و نور در چهار گوشه صفحه نمايش شدت بيشتري دارد. آيين‌پرست، مسوول بخش تحقيق و توسعه شركت سازگار ارقام، عرضه‌كننده لپ‌تاپ‌هاي LenovoوIBM نيز لپ‌تاپ‌هاي سري W و X300 از خانواده Think pad را از لپ‌تاپ‌هايي معرفي كرد كه از تكنولوژي ال ای دی  بهره‌مند هستند.به گفته وي تكنولوژي رايج سابق در صفحه نمايش لپ‌تاپ‌ها، CCFL بود كه يك لامپ مهتابي مارپيچ در چهارطرف صفحه نمايش قرار مي‌گرفت و نور صفحه را تامين مي‌كرد. اما تكنولوژي ال ای دی  در تمام صفحه پخش شده و وضوح بيشتري را به تصوير مي‌دهد.
آيين‌پرست توليد نور بيشتر براي صفحه نمايش، وضوح بيشتر تصوير، كاهش حرارت لپ‌تاپ و در نتيجه عمر بيشتر باتري را از مزيت‌هاي استفاده از لامپ‌هاي ال ای دی  به جاي لامپ‌هاي CCFL عنوان كرد.وي افزود، قيمت لپ‌تاپ‌هايي كه به صفحه نمايش‌هاي ال ای دی مجهزند بالاتر از قيمت لپ‌تاپ‌هاي معمولي است.
بكائي، مدير فروش شركت اپل ايران نيز گفت: لپ‌تاپ‌هايي كه صفحه نمايش آنها به لامپ‌هاي ال ای دی مجهز است حدود يك ماه است وارد بازار داخلي شده‌اند و در حال حاضر اكثر لپ‌تاپ‌هاي اپل به لامپ‌هاي ال ای دی مجهزند.وي نيز شدت روشنايي بيشتر، صرفه‌جويي در مصرف انرژي و از همه مهم‌تر برگشت‌پذيري به چرخه طبيعت را از مزاياي استفاده از لامپ‌هاي ال ای دی برشمرد.
 
شرکت آراتکس واردکننده انواع قطعات تابلو روان LED-تلویزیون شهری-قطعات نورپردازی مدرن
کلمات کلیدی:LED-نمایشگر LED-تلویزیون LED-لامپ LED