تجهیزات نورپردازی

آراتکس
»

مقالات

تابلو روان و تابلو LED

تابلو روان و تابلو LED

آموزش تابلو روان و تابلو LED

مهم ترین بخش نمایشگر ال ای دیتابلو روان یا تابلو ال ای دی که وظیفه نمایش تصویر, متن و... را بر عهده دارد ماژول ال ای دی می باشد که بانام های دیگری مانند ماژول تابلو روان,  یونیت و... هم مورد استفاده قرار می گیرد.از کنار هم قرار دادن ماژولLED نمایشگر ال ای دی و تابلو روان به اندازه دلخواه مصرف کننده ساخته میی شود.
در واقع تابلو LED یک نوع صفحه نمایشگر الکتریکی است که برای پیام رسانی, تبلیغات و ... به کار می رود. امروزه بر سردرب اکثر مراکز تجاری وفروشگاه ها برای تبلیغات , پیام رسانی و جلب نظر مشتری از تابلو روان و نمایشگر LED استفاده ی شود که این موضوع باعث شده که تابلو روان جایگاه ویژه ای در بازار تبلیغات دیجیتال بیابند.

منظور از اسکن در نمایشگر  LED  چیست؟
یکی از دلایل استقبال مصرف کنندگان از تابلو روان و تلویزیون شهری این است که نمایشگرLED مصرف کم تر وتولید حرارت پایین تری نسبت به قطعات مشابه دارد و همینن امر علاوه بر طول عمر مفید بالاتر قطعات, باعث صرفه جویی در هزینه نیز می گردد.دلیل دوم محبوبیت نمایشگر ال ای دی و تابلو روان سرعت بالای خاموش و روشن شدنن یا همان زمان پاسخدهی بالا می باشد که در این مقاله به توضیح آن خواهیم پرداخت.
زمان پاسخدهی عبارت است از زمان روشن و خاموش شدن ال ای دی پس از اعمال ولتاژ الکتریکی و قطع آن که این زمان در لامپLED  و در تابلو ال ای دی در حد نانو ثانیه می باشد.یعنی شروع ساطع شدن نور پس از اعمال ولتاژ چند نانو ثانیه است.
در لامپ های دیگر این زمان در حدود میلی ثانیه می باشد و این یعنی بلافاصله پس از اعمال ولتاژ نمی توان نور را مشاهده نمود.
تابلوهای الکتریکی به دو صورت کار می کنند یک نوع تابلو به طور تمام وقت روشن است و تابلوی دیگر درکمتر از صدم ثانیه خاموش و روشن می شود و اگر این سرعت به حدیی باشد که خاموشی توسط چشم قابل تشخیص نباشد و تاثیر منفی در پخش تصویر نداشته باشد می تواند ویژگی بسیار خوبی برای تابلو به شمار بیاید.
بدیهی است با استفاده از نمایشگر ال ای دی تابلو روان و تلویزیون شهری که LED  در آن ها با سرعت بالا خاموش و روشن می گردد علاوه بر صرفه جویی در مصرفف انرژی ,تابلو LED طول عمر بالاتری به نسبت نمایشگرهای ثابت خواهد داشت.به این ویژگی در ماژول ال ای دی اسکن گفته می شود.
نسبتی که در اسکن تابلو روان بیان می گردد بیانگر ابعاد ماتریس آن تابلو ال ای دی که روی آن اسکن می شود.مثلا ابعاد ماتریس در تابلو LED با اسکن 1/2 برابر است با 2در22 و دراسکن 1/8 برابر است با 8در8.
هرچه عدد موجود در مخرج این کسرکوچکتر باشد کیفیت تصویر نمایشگر ال ای دی بالاتر خواهد بود و میزان خاموشی ماژول ال ای دی کمتر بوده و LED با سرعت بالاتریی خاموش و روشن می گردد.